נותנים חיים
קרן תלי
על אודות | צרו קשר | דף בית
מאגר חומרים להדרכה
מה בראש שלך?
מה בראש שלך?
כתוּב לי על המצח
"כתוּב לי על המצח"
הולכים רחוק
הולכים רחוק
מלב שבור עד טוב לב
מלב שבור עד טוב לב
8/14
מלב שבור עד טוב לב

מטרה: 

  • להכיר צירופי מילים וביטויים שיש בהם המילה "לב" ולראות עד כמה הם נפוצים בשפה העברית.
  • לעמוד על הקשר בין איברי גוף לתכונות ולרגשות, קשר שיכול לעזור לנו להבין את רגשותיהם של משפחות התורמים.
     

תיאור הפעילות:

פעילות חברתית־משחקית בנושא מילים וביטויים שהמילה "לב" כלולה בהם.

חומרים: 


הערות

  • פעילות פעילות חברתית זו יכולה להיות פתיח לשיחה על נתינה בכלל ועל תרומת איברים בפרט. 
  • אם הפעילות מיועדת למשתפים צעירים, יש לבחור ביטויים מתאימים. 

מהלך הפעילות והמשחק:

  1.  כל משתתף כותב על פתקית נצמדת או על מדבקה צירוף מילים או ביטוי שיש בו המילה "לב". 
  2. כל משתתף מצמיד את הפתקית שכתב למצח האדם היושב לידו. 
  3. לפי הסדר, על כל משתתף לגלות מה כתוב לו על המצח... לשם כך עליו לבקש רמזים משאר המשתתפים ולשאול אותם שאלות. 
    הערה: כדאי להנחות את המשתתפים לשאול בהתחלה שאלות כלליות, כמו במשחק "21 מי יודע?" (למשל, האם זה איבר? האם זה מכשיר? וכדומה)
    מומלץ להגביל את מספר השאלות (למשל ל־21). ההגבלה עושה את המשחק מעניין הרבה יותר משום שהמשתתפים צריכים לנסח שאלות טובות כדי לא "לבזבז" שאלות.

 

  • כדי למנוע מצב שבו כמה משתתפים יכתבו אותו ביטוי, אפשר להציע להם לבחור (או להגריל) ביטוי מתוך מלאי של פתקיות שעליהן כבר כתובים הביטויים (יש להכינן מראש!) 

 

  • אפשרות אחרת: כל משתתף מציג בפנטומימה (או מצייר על לוח) את הביטוי שבחר והמשתתפים צריכים לנחש מהו הביטוי.

רשימת ביטויים וצירופי מילים הקשורים בלב:  (קובץ להורדה)


ביטויים הקשורים לרגשות חיוביים:
 

ביטויים הקשורים לרגשות שליליים:
לבו טוב עליו: שמח, במצב רוח טוב
לבו סמוך ובטוח: חש ביטחון
בלב קל: בלי דאגות, בהרגשה טובה
בלב שלם: ברצון מלא
נוגע ללב: מרגש מאוד
מחמם את הלב: גורם להנאה, מרגש
 
לב שבור: צער רב
לבו נמס: פוחד
לבו שותת דם: סובל מאוד
בלב כבד: בהרגשה קשה ולא נוח
כאב לב: צער רב
מת לבו בקרבו: נבהל מאוד

ביטויים הקשורים לתכונות חיוביות:
 

ביטויים הקשורים לתכונות שליליות:
לב זהב: טוֹב לב, נכון לעזור
לב חם: רגיש
לב רחב: נדיב, טוב לב
רוחב לב: נדיבות 
אומץ לב: גבורה
בלב ונפש: במסירות שלמה
גילוי לב: כנות, אמירת אמת
טוֹב לב: מי שרוצה בטובת האחר, נדיב, רחמן
 
 
 
לב אבן: אכזריות, חוסר רגישות
בלב ולב: שלא בכנות, בצביעות
גבה לב: גאוותן
חסר לב: רשע, קשוח
מוג לב: פחדן
רך לב: פחדן
ערל לב: רשע, חסר רגש
שרירות לב: רוע, עקשנות
קשה לב: אכזר, רשע
מכביד את הלב: מתעקש

ביטויים הקשורים ליחסים בין־אישיים:
 
ביטויים נוספים:
אחד בפה אחד בלב: האמירה אינה משקפת את ההרגשה 
בחיר לב: אהוב, חביב, ארוס
אין בלבו עליו: אין לו דבר נגדו
פיו ולבו שווים: ישר, כנה, אומר מה שהוא מרגיש
איש כלבבי: אדם אהוב, חביב עליי
כבש את לבו: התחבב עליו 
קנה את לבו: רכש את אהבתו ואת אמונו
שימח את הלב: גרם אושר ושמחה
נדיבות לב: נכונות לעזור, טוב לב 
דיבר על לבו: ניסה לשכנע מישהו או לפייס אותו
גילה את לבו: סיפר את מחשבותיו, חשף את רגשותיו 
 
 
 
 
 
 
לב ים: אמצע הים במרחק מהלב
אמר בלבו: חשב, הרהר
בינת הלב: הרגשה פנימית, אינטואיציה
דברים שבלב: סודות שמורים
חולה לב: מי שסובל מבעיה בפעילות הלב
יד על הלב: באמת וביושר
יש בלבו: יש לו מחשבה על עניין מסוים (בדרך כלל, שלילית)
מושך את הלב: מעניין, מפתה 
היטיב את לבו: אכל ושתה
ממיס את הלב: מעורר התרגשות
מעומק הלב: ברגש רב, בכנות
מצודד לב: מושך את הלב, מקסים
משאלת לב: רצון עז
נשכח מהלב: הזכר שלו נמחק, נשכח לגמרי
שבר את הלב: ציער, גרם לסבל 
תשומת לב: הקשבה, ריכוז בדבר מסוים

דיון בעקבות הפעילות:

נוכחנו לדעת שיש לנו נטייה ליחס תכונות אנושיות לאיברים, ושאיברים בגוף יכולים להתקשר גם לעולם הרגש והנפש. הקשר הזה, בין הממד הגופני למימד הרגשי והנפשי של האדם, בא לידי ביטוי בשפה שלנו. 
 

אפשר לשאול: 
  • לאור הפעילות, אילו תכונות ורגשות מתקשרות ללב? (אפשר לערוך רשימה על לוח)
  • מדוע, לדעתכם, דווקא ללב מתקשרות תכונות רבות כל כך? מדוע נוצרו כל כך הרבה ביטויים הקשורים אליו?
  • מדוע, לדעתכם, השפה שלנו משמרת את הקשר בין האיבר בגוף – הלב, לבין הנפש והרגשות, על אף שהמדע מלמד אותנו שאין קשר ביניהם?
  • בפעילות התמקדנו בעיקר בלב, האם אתם מכירים צירופי מילים או פתגמים שמופיעים בהם איברים אחרים? (אפשר להזכיר רק איברים הקשורים להשתלת איברים, או לפתוח את השיחה לאיברים באופן כללי)
    דוגמאות לביטויים: 
          * מוסר כליות 
          * בוחן כליות ולב
          * אורו עיניו
          * בבת עינו
          * עין בעין
          * היהפוך כושי עורו?

אפשרות להעשרה: 

  1. כותבים על לוח את הפסוקים האלה (או קוראים אותם בקול, או מבקשים מהמשתתפים למצוא אותם בעצמם בספר תנ"ך):
    א) וַה' צְבָאוֹת שֹׁפֵט צֶדֶק בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב, אֶרְאֶה נִקְמָתְךָ מֵהֶם כִּי אֵלֶיךָ גִּלִּיתִי אֶת רִיבִי. (ירמיהו יא, כ)
    ב) אֲנִי ה' חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת, וְלָתֵת לְאִישׁ כִּדְרָכָו כִּפְרִי מַעֲלָלָיו. (ירמיהו יז, י)
    אפשר לשאול: 
    על פי הפסוקים, כיצד תופס המקרא את הקשר בין איברים בגוף האדם לנפשו של האדם? (המקרא אינו מפריד בין הגוף לנפש; בחינת הצדק היא באמצעות בחינה של גוף האדם – לב וכליות)
  2. קוראים (או כותבים על הלוח, או נותנים למשתתפים לקרוא) פסוקים נוספים מהתנ"ך:
    א) אֲבָרֵךְ אֶת ה' אֲשֶׁר יְעָצָנִי, אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי. (תהלים טז, ז)
    ב) וְתַעֲלֹזְנָה כִּלְיוֹתַי. (משלי כג, טז)
    ג) וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ, עַד הַיּוֹם הַזֶּה. (דברים כט, ג)
    ד) מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב. (שמות לה, לה)
    ה) וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה. (שמות לא, ו)
    ו) לֵב חוֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן. (משלי ו, יח)
    אפשר לשאול:
    * מה מאפיין את הלב במקרא ומה מאפיין את הכליות?
      (על פי המקרא הלב הוא מקום השכל, החכמה והמחשבה, ואילו הכליות הן מקור הרגש, המוסר והמצפון) 
    * אילו תכונות אנחנו מייחסים היום ללב ולכליות?
      (להבדיל מהמקרא, בימינו הלב מקושר לנפש ולרגשות) 

קישור לתרומת איברים באמצעות סיפור אישי

פעמים רבות תרומת איברים של אדם שנפטר היא נחמה כלשהי למשפחתו. התרומה מקנה תחושה של משמעות והמשכיות, תחושה שתכונות של הנפטר ורגשות שלו ממשיכים להתקיים. 

מחלקים את סיפורם של יעל אלוני ועמרי גילור ז"ל ודנים בו. בסיפור מובעות בבירור התחושה הטובה שהתרומה מעניקה למשפחת התורם; המשמעות שבני המשפחה מייחסים לאיבר שנתרם ולמעשה התרומה; תחושת ההמשכיות; הקרבה הנוצרת בין המשפחות וכדומה.

אפשר לספר את הפרטים הכלליים של הסיפור בעל־פה ולהקריא רק את המשפט האחרון: "שתי המשפחות מייחסות משמעות לעובדה שמדובר בלב דווקא. יום מותו של עמרי היה יום מאושר בחייו, הוא נפרד מהחיים כשלבו מלא שמחה. את הלב השמח הזה קיבלה יעל. עמרי העניק לה חיים ושמחת חיים. הוא ימשיך להיות הגיבור האמיתי של חייה".

האתר הופק בסיועו הנדיב של:
הקדש בן טייטל
Ben Teitel Trust
עיצוב: סטודיו קרמל  |  תיכנות: entry
כל הזכויות שמורות © אתר נותנים חיים, קרן תל"י
קרן החינוך למען בתי-ספר תל"י
לגלישה מיטיבית באתר מומלץ להשתמש בדפדפנים: ie8+, firefox4+, chrome