נותנים חיים
קרן תלי
על אודות | צרו קשר | דף בית
מאגר חומרים להדרכה
אמת או שקר?
אמת או שקר?
שני צדדים למטבע
שני צדדים למטבע
על הנתינה
על הנתינה
אכפת לי
אכפת לי
4/14
אכפת לי

מטרה:

אכפת ליבחינת עמדות בנושא תרומת איברים – מבוא לדיון ערכי במידת המעורבות שלנו בקהילה.

תיאור הפעילות:

המשתתפים מקבלים רשימת אירועים ומתבקשים לסמן את יחסם לכל אירוע. עליהם להסביר מדוע נושא זה חשוב להם, או מדוע הם אדישים כלפיו.

חומרים:

הערות:

  • הפעילות מיועדת למי שיש להם ידע מסוים בנושא. 

מהלך הפעילות:

שלב ראשון:  עבודה עצמית. 

כל משתתף מקבל רשימת אירועים ומתבקש לסמן לעצמו את יחסו לכל אירוע באמצעות בחירה של אחת מהאפשרויות האלה – 

  • אני אדיש/ה.
  • אכפת לי ומעורר אותי למחשבה.
  • אכפת לי ומביא אותי לפעול.

 

רשימת אירועים:

  • קיבלתי דוא"ל הקורא לי לתרום כסף בעבור השתלת לב יקרה לאדם חולה וחסר אמצעים.
  • קיבלתי רישיון נהיגה, והיה בו טופס לחתימה על כרטיס תורם.
  • במהלך טיול ביקרנו אתרים היסטוריים, כמה מהם היו מוזנחים ומלוכלכים.
  • ביקרתי במועדון ביום שישי וראיתי שבעלי חזות מזרחית לא הורשו להיכנס.
  • בן דודי חלה וזקוק להשתלת מח עצם.
  • שמעתי בחדשות שעלה מחיר הדלק.
  • חבריי יוצאים להפגנה בעד (או נגד) ...
  • עברתי ליד ניידת לתרומת דם.
  • בדרך הביתה ראיתי ויכוח בין שני נהגים על מקום חניה.
  • ראיתי מודעה על מבצע לאיסוף דגימות דם למאגר הארצי של מח עצם.
  • פנו אליי לעזור בפעילות למען איכות הסביבה ושמירה על כדור הארץ.

 

שלב שני:  עבודה בקבוצות קטנות (שניים–שלושה משתתפים)

  • כל משתתף אומר אילו אירועים בחר בקטגוריה "אכפת לי ומביא אותי לפעול" ומסביר מדוע בחר בהם.
  • האם יש אירועים שהכול בחרו בהם? אם כן, אילו? האם היו אירועים שלא נבחרו כלל? אם כן, אילו?
  • האם הסיבות לבחירת האירועים היו דומות או שונות?

 

שלב שלישי:  במליאה
  • מה אפשר ללמוד מהאירועים שנבחרו או לא נבחרו על תחומי ההתעניינות של המשתתפים בפרט ושל הציבור בכלל.
  • מה הופך אירוע שאכפת לי ממנו לאירוע שאגיב עליו בעשייה כלשהי?
  • מהו סוג התגובה המועדף עליכם? מה סוג התגובה השכיח? האם יש פער ביניהם? (לפעמים היינו רוצים לנהוג בדרך מסוימת אבל בפועל נוהגים אחרת)
  • האם אתם מרגישים שיש ביכולתכם להשפיע בתחומים מסוימים?

 

שלב רביעי: התמקדות בתרומת איברים

1. אם תרומת איברים הייתה בין הנושאים שעוררו תגובות "אכפת לי", אפשר:

  • לערוך דיון בנושא ולשאול מה יחס המשתתפים לתרומת איברים – האם זהו נושא שרק "אכפת ממנו" או שהוא מעורר לעשיה כלשהי? אילו מעשים ופעולות אפשר לעשות בתחום זה? אילו מהפעולות האלה המשתתפים יכולים לעשות בעצמם (למשל, כמה מעשים קשורים לגיל)? האם יש פער בין יחסנו לנושא לבין עשייתנו? וכדומה. 
  • להסביר את הדרכים לפעול בנושא.
  • להפנות לחתימה על כרטיס תורם (אפשר דרך האתר).

 

2. אם תרומת איברים הייתה בין הנושאים שהרוב היו אדישים אליו, כדאי:

  • להפנות את תשומת לב המשתתפים לכך.
  • לשאול מה יחס המשתתפים לנושא ומדוע לא בחרו בו.
  • אם יש צורך, להפריך אמונות טפלות.
  • להסביר את מגוון האפשרויות העומדות לפני כל אחד מאתנו לפעול בנושא (החל מתרומת דם ודגימת מח עצם ועד לחתימה על כרטיס תורם) ולשאול אם, כעת לאחר שדנו בנושא, חל שינוי בדעתם ואם יבחרו לפעול באחת מהאפשרויות המוצעות.
  • להציע למשתתפים להיעזר באתר כדי לקבל מידע נוסף.
 
האתר הופק בסיועו הנדיב של:
הקדש בן טייטל
Ben Teitel Trust
עיצוב: סטודיו קרמל  |  תיכנות: entry
כל הזכויות שמורות © אתר נותנים חיים, קרן תל"י
קרן החינוך למען בתי-ספר תל"י
לגלישה מיטיבית באתר מומלץ להשתמש בדפדפנים: ie8+, firefox4+, chrome